Рудолф Щайнер за българите
Въпреки всичко
имаше много хора, живеещи в южните и централни области на Европа, които мислеха
по следния начин: „Наистина, моето вътрешно същество има независим живот във
времето между заспиването и събуждането ми – то принадлежи на добрия свят и на
област от злия свят.“. Отново и отново хората мислеха и премисляха за
дълбочината на силите, които внасят доброто и злото в човешката душа. Те силно
усещаха факта, че човешката душа се намира в свят, където силите на доброто и
злото воюват помежду си. През първите векове на християнството в южните и
централните части на Европа все още нямаше (масово) такива чувства, но през
пети и шести век станаха все по-чести и по-чести. Това състояние на душата
процъфтя особено сред тези, които получиха познания и учения от Изтока – а
както знаем, такива учения от Изтока могат да се разпространят по много начини.
Разпространението беше най-широко в онези области, които впоследствие станаха
известни с името България. По чуден начин това име се наложи, въпреки че тези
области се населяваха от различни народи.
И така в
по-късните векове, всъщност за много продължителен период в Европа, тези с
най-силно развито такова състояние на душата бяха наричани българи. За хората
от Западна и Централна Европа, живяли през по-късните векове на християнството
и в първата половина на Средновековието, българите бяха човешките същества,
които най-силно усещаха противодействието между космическите духовни сили на
доброто и злото. По цяла Европа срещаме името българи, ползвано за хора като
тези, които описах.
Душите, за които
говоря тук, в по-голяма или по-малка степен бяха в това състояние. Имам предвид
душите, които и в по-нататъшния ход на своето развитие запазиха тези могъщи
картини от свръхсетивните церемонии, в които самите те дейно участваха и които
се случиха в духовния свят през първата половина на 19 век. Всичко, което тези
хора преживяха, съзнавайки, че участват в битката между доброто и злото, беше
пренесено от тях между смъртта им в онзи живот до новото им раждане. А в
промеждутъка, докато стояха сред могъщите космически картини, тези души
получиха специфичен оттенък и оцветяване.
Към всичко това
може да се добави още нещо. Тези души всъщност бяха последните в европейската
цивилизация, които опазиха малко от онова специално усещане на етерното и
астралното тяло при събуждане и по време на сън. Като се разпознаваха по тези
общи отличителни способности на вътрешния им живот, те като цяло живееха в
(свои отделни) общини. А от останалите християни, които все повече и повече се
приобщаваха към Рим, тези по-особени хора бяха разглеждани като еретици.
Еретиците тогава все още не бяха толкова жестоко заклеймявани, както през
по-късните векове. И все пак на тях се гледаше като на еретици. Всъщност
останалите (християни) винаги имаха смътно, обезпокоително чувство за тях.
Имаха впечатлението, че тези хора виждат повече, отколкото останалите хора –
сякаш са свързани с Божественото по различен начин: чрез факта, че възприемат
сънното състояние по-различно от останалите хора, сред които живеят. А останалите
хора отдавна бяха загубили това умение и вече бяха по-близки до състоянието на
душата, което стана почти всеобщо за Европа от 14 век насам.
Рудолф Щайнер –
„Духовни състояния в еволюцията, водещи към антропософското общество“.
РС, Не
знаех, че Щайнер е писал за Българите... А си мисля, че доста точно ни е описал
- като същност, като духовно ниво...
(Само
в скобка... Щайнер ми е нещо като първата любов. Преди много, много години чрез
неговите книги навлязох за първи път в окултизма...)
Няма коментари:
Публикуване на коментар